بازار الکترونیکى

خرید ازطریق اینترنت یک نمونه از مثال تجارت الکترونیکى مى‌باشد به‌ طور کلى واژه تجارت الکترونیکى اشاره به معاملات الکترونیکى مى‌نماید که ازطریق شبکه‌ هاى ارتباطى انجام مى‌پذیرد.
ابتدا، خریدار یا مصرف‌کننده به جستجوى یک مغازه مجازى ازطریق اینترنت مى‌پردازد و کالایى را ازطریق وب یا پست الکترونیکى سفارش مى‌دهد و نهایتاً کالا را تحویل
مى‌گیرد. بدیهى است که به این ترتیب فرآیند خرید کالا به‌سادگى و سرعت انجام
مى‌پذیرد.
صورتحساب نیز به طرق مختلف ازجمله بصورت نقدی، پس از تحویل جنس، واریز وجه به حساب بانکى فروشنده، postal money order و یا ازطریق کارت اعتبارى مى‌تواند پرداخت شود.تجارت الکترونیک درواقع فرآیند خرید و فروش محصولات و خدمات برروى شبکه اینترنت مى‌باشد .

محافظت مصرف‌کنندگان در فرآیندهاى تجارت الکترونیکى
( Consumer Protection)

وجود امکان درخواست سفارش توسط مشترى در هر زمان و از هر مکان، تجارت الکترونیک را به‌عنوان یک فرآیند ساده و همگانى درآورده است. از سوى دیگر مقوله تجارت الکترونیک با مسؤولیت‌ها و وظایف مهمى درقبال مشتریان مواجه است
(ازجمله امنیت، ارائه شرایط قابل قبول در قراردادها و...) و درکنار آنها سیستم رسیدگى مناسب به امور مشتریان نیز مى‌باید درنظر گرفته شود. در بکارگیرى تجارت الکترونیک ارائه آموزش‌هاى لازم نه‌تنها مى‌باید براى مصرف‌کنندگان پیش‌بینى شود بلکه لازم است با برنامه‌ریزى‌هاى آموزشى آن‌دسته از شرکت‌ها و سازمان‌هایى که مأنوس با این تکنولوژى نیستند را آموزش داد تا از این ابزار سودمند بهره گیرند. بدیهى است این آموزش‌ها مى‌بایست در سطوح مختلف به کاربران تجارت الکترونیک ارائه شود.

محافظت از داده‌ها و اطلاعات شخصى در تجارت الکترونیک
( Protection privacy )


پیشرفت‌هاى اخیر در فن‌آورى کامپیوتر، شبکه‌هاى ارتباطى و علوم انفورماتیک، احتمال وقوع انباشت و استفاده از حجم زیادى از داده‌هاى شخصى را افزایش داده است. و ازسوى دیگر این احتمال که بخشى از این داده‌ها و اطلاعات شخصی، توسط اشخاص غیرمجاز جعل و یا روى آنها پردازش‌هاى غیرمجاز صورت پذیرد نیز به‌همان میزان افزایش یافته است.
چراکه با ورود داده‌هاى شخصى به شبکه، این داده‌ ها مسیر زیادى را روى شبکه طى مى‌نمایند. به‌ طورى که ممکن است از چندین کشور خارجى نیز عبور نمایند. ازاین‌رو لازم است تا ازطریق مؤسسات بین‌المللى محافظت‌ هاى لازم روى این داده‌ها انجام پذیرد. در حال حاضر برخى از کشورهاى پیشرفته آسیایى نیز قانونى براى محافظت از داده‌هاى محرمانه بخش خصوصى خود ندارند و درتلاشند تا استانداردهاى خود را در این خصوص به سطح اروپا برسانند.
ایجاد قوانین روشن تجارى به‌ منظور ایجاد یک بازار الکترونیکى معتبر برخلاف تجارت سنتی، در تجارت الکترونیکی، هیچگونه قرارداد نوشته‌شده و آماده‌اى وجود ندارد. و خریداران درمقابل کالاهاى خریدارى شده خود، وجهى را بصورت نقدى پرداخت نمى‌نمایند.بنابراین تردیدى نیست که قوانین تجارت عادى و سیستم‌هاى موجود نمى‌توانند با همان شکل مورد استفاده قرار گیرند. براین‌ اساس ضرورى است به‌منظور عدم امکان وقوع خسارت به طرفین معامله قوانین روشن تجارى تدوین و پیاده‌سازى گردد تا بتوان با تکیه بر این قوانین به یک بازار الکترونیکى معتبر دست یافت.

/ 0 نظر / 14 بازدید